יציאה לטיול בית ספרי הוא חלק מהערך החינוכי של בית הספר. בכל שנה יוצאים עשרות אלפי תלמידים אל שמורות הטבע ומסלולי הטיולים השונים הפרוסים מצפון ועד דרום. אך כיצד ניתן לבחור את הטיול המתאים ביותר לשכבת הגיל ולאופיים של התלמידים? מה חשוב לקחת בחשבון לפני שבוחרים את מסלול הטיול ומאלו דברים מומלץ להימנע? בהרחבה באתר מטיילים עם ענת ובקצרה כאן בהמשך הכתבה..
שכבת הגיל
ישנו הבדל מהותי בין תלמידים בכיתה ב' לבין תלמידים בכתה יב', לא רק מבחינת היכולת הפיזית אלא גם מבחינת נושאי העניין. בכל טיול ובכל מסלול האתר מציע חוויה שונה, בין אם זה ביקור במקום ארכיאולוגי ובין אם זה ביקור במפל מים או נחל. את מסלול הטיול יש להתאים אל שכבת הגיל באופן מדויק, גם לפי רמת הקושי של המסלול, אך גם לפי אופיו של הטיול.
רמת הקושי
טיולים בישראל, בעיקר בעונה הקיץ, עלולים להיות מתישים, בטח ובטח אם מדובר בתלמידי בית ספר שאינם מנוסים בהליכות ארוכות. מומלץ תמיד לבחור במסלול או אתר בעל נגישות מקסימלית, עם שירותים, ברזיות ואף רחבה מוצלת. באופן הזה תוכלו להיות בטוחים כי אינכם מעמיסים יתר על המידה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה מנטלית, בעיקר בגילאים הרכים.
הערך המוסף
מאחר ואנחנו יוצאים לטיול מבית הספר, הרי שלטיול עצמו צריך שיהיה ערך מוסף, אנקדוטה חדשה לחיים, ממנה ניתן ללמוד, להחכים ולחוות. ישנם מקומות בהם התלמידים יכולים להתנסות בעצמם בחקלאות או בארכיאולוגיה, למידה על מיני צמחים או בעלי חיים וכמובן גם על הגאוגרפיה וההיסטוריה של ארץ ישראל. את הערך המוסף יש להתאים אל שכבת הגיל כמו גם אל הלך הרוח של בית הספר.
מרחק נסיעה
ישנם מסלולים מרתקים גם בצפון הארץ וגם בדרום הארץ, אך כאשר מדובר על טיול בית ספרי הנפרש על פני יום אחד, הרי שישנה מגבלה של שעות הכוללת גם את הדרך בכבישים, עצירות מנוחה ועוד. לכן, יש לחשב בצורה מדויקת את אורך הנסיעה, זמן השהות במקום ומועד החזרה שנקבע על ידי בית הספר.